Erilaisia tapoja markkinoida

Posted by Georgiana Hansen on February 12, 2018
Blogi

Jos haluaa jotain myydä, täytyy sitä myös markkinoida, sillä harvoin keksijää tai hänen tuotteitaan tullaan kotoa hakemaan. Markkinointitapoja on lukuisia ja mikään ei estä yrittäjää keksimästä myös muutamaa omaa. Mutta oli sitten kyse pienestä, aloittelevasta yrityksestä kuin vakiintuneemmasta suuresta, täytyy markkinoinnissa ottaa tiettyjä perusasioita huomioon. Mikään ei estä käyttämästä omaa mielikuvitusta markkinointitapojen suhteen ja erilaiset tempaukset ovatkin hyvä keino tuoda omaa yritystä esille. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että markkinointiinkin pätee hyvä tapa.

Reaalimaailman tavat

Mikään ei kuitenkaan voita oikeaa kontaktia ja reaalimaailman vanhoja, mutta erittäin hyviä tapoja markkinoida ja tuoda yritystään esille. Markkinointituotteet ja mainoslahjat ovat hyvä tapa antaa potentiaalisen asiakkaan mukaan jotain kättä pitempää ja vain taivas on rajana, sille mitä kaikkea nämä voivat olla. Messuilta tulee helposti mukaan puolenkymmentä erilaista kynää, joista puolet jää laukun pohjalle yhdessä mainostajan viestin kanssa. Tarjolla on kuitenkin paljon muita vaihtoehtoja, jotka ovat kaukana krääsästä ja joiden jokapäiväinen käyttö takaa yrityksen viestin moninkertaistumisen.

Vahva brändi

Yritykselle elintärkeää on sen tunnistettavuus, joka taas rakentaa yhtiön brändiä. Visuaalisen ilmeen kaikessa markkinoinnissa tulisi olla yhtenäinen, kuten myös viestin tulisi olla yhtenäinen, oli kanavasi mikä tahansa.

Oman vahvuusalueeseen keskittyminen

Selkeydessä auttaa se, että ei tarjoa kaikkea maan ja taivaan väliltä, vaan erikoistu johonkin tuotteeseen tai palveluun olemalla asiantuntija ja ammattilainen, jota voi itse asiassa suositella eteenpäin.

Kohderyhmä

Lisäksi olisi hyvä olla tiedossa, mikä on markkinoinnin kohderyhmä. Kun tämä on selkeästi esillä, löytää kohderyhmäsi myös yrityksesi ja tarjoamasi tuotteet ja palvelut.

Digitaaliset markkinointitavat

Jokaisella yrityksellä, oli sitten miten pieni tai suuri tahansa, täytyy olla nykyään omat verkkosivut. Vaikkei tuotteita verkkokaupassa myytäisikään, pääsee potentiaalinen asiakas kuitenkin tutustumaan yritykseen ja sen ihmisiin. Myös blogi auttaa tässä. Myös hakukoneoptimointi on tärkeää, sillä yhä useammin, kun mietimme jonkun uuden tuotteen ostamista, haemme sen Googlesta. Silloin on hyvä, jos yritys on hakutulosten joukossa ohjaamassa ostajaa omille verkkosivuille.