Käyttäjäkokemuksen suunnittelu

Posted by admin on February 27, 2015
Blogi

Minkä tahansa ohjelmiston tai palvelun käyttäjäkokemuksella on nykyään suuri painoarvo. Käyttäjäkokemusta ennen puhuttiin paljon käyttöliittymästä – siitä millä tavalla käyttäjä pystyi jollekin laitteelle tai ohjelmalle kertomaan, mitä hän haluaa tehdä. Kaikissa ihmisten suunnittelemissa laitteissa (oli kyseessä sitten auton kojelauta, pintteri, matkapuhelin tai www-sivu) on aina jonkinlainen käyttöliittymä. Esimerkiksi autoa käytetään kaasu-, jarru- ja kytkinpolkimilla, vaihdekepillä, ohjauspyörällä ja erilaisilla kytkimillä (lämmitys, radio, valot jne). Ohjelmilla ja web-sivuillakin on oma virtuaalinen käyttöliittymänsä, joka rakentuu erilaisista klikattavista kohteista, kuten linkeistä ja napeista.

Käyttöliittymääkin kokonaisvaltaisempi asia on käyttökokemus. Minkälainen on jonkin ohjelman, laitteen tai esim. pelin käyttökokemus? Kuinka hyvin erilaiset värit, äänet ja efektit sopivat siihen ja ovatko ne johdonmukaisia kokonaisidean kannalta? Käyttöliittymien ja -kokemusten suunnittelu on itse asiassa kokonainen oma tieteenhaaransa: siinä käytetään hyväksi niin psykologiaa, kognitiotiedettä, graafista suunnittelua kuin matematiikkaakin.

Kun puhutaan erilaisten online-palvelujen käyttäjäkokemuksesta, voidaan se jakaa karkeasti kolmeen alueeseen: perinteiseen (sekä kannettavaan) tietokoneeseen, älypuhelimeen ja tablettiin. Kahta jälkimmäistä käytetään yleensä kosketusnäytön avulla, kun taas tietokoneessa on yleensä hiiri ja näppäimistö. Nykyään palvelut pyritään rakentamaan niin, että ne toimivat moitteettomasti ja luovat hyvän käyttäjäkokemuksen, riippumatta siitä, minkälaisella laitteella niitä käytetään. Esimerkki perinteisestä web-sivusta, jonka käyttöliittymässä on pyritty ennen kaikkea selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen, on vaikkapa Yahoo.com -portaali. Vasemmasta laidasta löytyvät perustoiminnot, kuten sähköposti, sää ja uutisaiheet. Sivun yläosassa on puolestaan hakutoiminto. Vastaavanlaisia klassisia web-sivustoja löytyy paljon, kuten esimerkiksi kaikkien tuntema Google tai Microsoftin online-palvelu.

Joissakin palveluissa käyttäjäkokemukselta taas edellytetään ensinnäkin helppokäyttöisyyttä ja selkeyttä, mutta ennen kaikkea kokemuksen on toimittava niin, että käyttäjä tuntee olevansa tekemisissä luotettavan tahon kanssa. Hyvänä esimerkkinä tästä toimivat erilaiset nettipankit ja rahasiirtopalvelut. Sivustojen, joissa käsitellään rahaa ja tehdään tilisiirtoja, tulisi aina olla SSL-suojattuja. Tämän tunnistaa sivun osoitteen ensimmäisistä kirjaimista: Kun tavallisen sivun osoite alkaa kirjainyhdistelmällä ”http”, tulee pankkien ja muiden arkaluonteista tietoa käsittelevien sivustojen aina alkaa kirjaimilla ”https”. Muita käyttäjäkokemukseen vaikuttavia seikkoja ovat esimerkiksi hillitty värimaailma ja ”virallinen” ulkoasu. Pankin verkkosivulle ei mennä varsinaisesti viihtymään, vaan tärkeää on kokemus varmatoimisesta ja turvallisesta palvelusta, oli käyttäjällä sitten käytössään perinteinen tietokone tai mobiililaite.

Yksi palvelutyyppi, jossa käyttäjäkokemuksella on myös erityisen suuri osuus, ovat erilaiset nettikasinopelit. Eräs palvelu, jonka voi mainita esimerkkinä erinomaisesta panostamisesta käyttäjäkokemukseen, on Full Tilt, joka on tunnettu erittäin käyttäjäystävällisestä ja helppokäyttöisestä pelipalvelusta. Samalla siitä löytyy myös juuri sopivasti klassisen kasinon jännittävää tunnelmaa. Hyvä esimerkki Full Tiltin käyttäjäystävällisestä ajattelusta on myös heidän pokeriohjelmistonsa, joka tarjoaa peliharrastajille erilaisia näkymävaihtoehtoja käyttöliittymän kohdentamiseksi juuri oikealla tavalla kulloiseenkin päätelaitteeseen.

Käyttäjäkokemusajattelu on noussut vahvasti 2010-luvulla, ja tämä näkyy erityisen hyvin juuri verkon palveluissa. Enää ei riitä, että sivulta löytyy tarvittavat linkit sekä asiaan liittyviä kuvia ja tekstejä, vaan käyttäjät ovat oppineet odottamaan kokonaisvaltaista selailukokemusta. Siihen kuukuvat mm. sivuston tyylikkäästi suunnitellut grafiikat esim. pyöristettyine geometrisine muotoineen ammattilaisten suunnittelemissa värimaailmoissa. Lisäksi suuriresoluutioiset taustakuvat alkavat olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Koska sivustoja tehdään yhä enemmän erilaisten valmiisiin template-pohjiin perustuvien online-työkalujen kanssa, on kuitenkin vaarana, että sivustot alkavat näyttää liikaa toisiltaan. Onneksi aina kuitenkin löytyy myös piristäviä poikkeuksia, jotka eroavat valtavirrasta. Käyttäjäkokemuksen suunnittelu on ajatonta, ja tietyt perusasiat tulee aina olla kunnossa riippumatta siitä, minkälaiset sivustot ovat kullakin hetkellä muodissa.